dagboek
Al meteen bij binnenkomst zie je dat je een speciale school binnen loopt. In de brede gangen staan fietsjes, rolstoeltjes en rollatortjes in alle kleuren en maten.
Juf loopt mooi op schema en om precies 19.30 worden we de klas in geroepen. Er wordt ons koffie aangeboden. Dit 10 minuten gesprek duurst een half uur. Want voor deze speciale kindjes zijn 10 minuutjes niet voldoende.
We krijgen Mirthe haar ontwikkelings perspectief te zien.
Best een ingewikkeld verhaal. Mirthe volgt het onderwijs op 50%. Waar 75% gemiddeld en 100% hoog is. Alle lesstof in de klas wordt aangeboden op 75% nivo. Mirthe wordt beoordeeld op 50%. Dat wil zeggen dat ze van haar niet hetzelfde verwachten als van de kindjes die op 100% nivo zijn ingedeeld. Mirthe laat zien dat ze meer oppikt dan dat er van haar verwacht wordt. En dat is heel positief! Ze is leergierig, open, spontaan en enthousiast!
Heerlijk om te horen. En we zien het ook aan Mirthe zelf als ze thuis komt. Zodra de deur van de taxi opengaat begint ze te vertellen "school was leuk". En dat is het belangrijkst!
Wanneer wij trots de klas verlaten zien we de volgende ouders zitten. Ook deze vader en moeder zullen straks op het puntje van hun stoel zitten.In dat opzicht is een speciale school net zo gewoon als het reguliere onderwijs.